V roce 2019 jsem poprvé vyzkoušel elektromobily – Nissan Leaf 2018 a VW eGolf 2017. Tehdy jsem si uvědomil jejich výhody, ale také nevýhody, které mě jako běžného zaměstnance odrazovaly. Největším problémem byla vysoká pořizovací cena. Další nevýhodou byl omezený dojezd, což jsem porovnával se svým starším VW Golfem IV na LPG. Ten byl levný na provoz, snadno opravitelný a i přes svůj věk stále spolehlivý. Po jízdě elektrickým Golfem jsem porovnával auto za téměř milion korun s mým 20 let starým vozem za pár tisíc. Elektromobil mi tehdy nedával ekonomický smysl – nabití doma stálo 300–400 Kč, což vycházelo na více než 1 Kč za kilometr. Rozhodnutí o koupi jsem proto odložil.

O rok později jsem se setkal s člověkem, který se věnoval dovozu elektromobilů z USA. Na víkend jsem si pronajal Fiat 500e. Bylo to malé, ale zábavné a obratné auto, ideální do města – taková „motokára“. Ekonomicky už to vycházelo lépe než dříve, ale pořizovací cena byla stále vysoká, takže jsem se rozhodl ještě počkat.

Na přelomu let 2020 a 2021, během změny dodavatele elektřiny, jsem se ponořil do ceníků a výpočtů. Zjistil jsem, že pokud bych jezdil elektrickým Fiatem 7 let, náklady na kilometr, včetně amortizace, by byly srovnatelné s mým starým Golfem. To mě přimělo vytvořit kalkulátor, který porovnává náklady elektromobilu a spalovacího vozu.

Samozřejmě tu byla i negativa – málo servisů, omezená dostupnost náhradních dílů a fakt, že Fiat 500e je určen pro americký trh. Přesto jsem se rozhodl vůz pořídit, a to díky službě záruky na mobilitu, která mě přesvědčila.

Diskuze s rodinou a přáteli mě inspirovaly k vytvoření webu zaměřeného na finanční stránku elektromobility. Nechci řešit ekologii nebo obecné výhody, ale spíše návratnost investice při přechodu na elektromobil.

Při koupi jsem přešel na distribuční sazbu D27d, která zahrnuje 8 hodin nízkého tarifu pro celý dům. Pokud máte spotřebiče s možností odloženého startu, můžete výrazně ušetřit. Úspory budu průběžně sdílet formou čísel a grafů.